Skip to content

Frågor och svar om Swedbank Resekonto

  • Ett resekonto är ett kortlöst konto som används för att samla alla inköp hos företagets resebyrå på en faktura. Istället för att resebyrån skickar en faktura varje gång en bokning görs, samlas alla inköp på resekontot och företaget för endast en faktura per månad (alternativt en faktura varannan vecka). På detta sätt sparar man både tid och minskar administrationskostnaderna för företaget.

  • Alla företag som handlar resor genom en affärsresebyrå kan ansöka om ett resekonto. Även om företaget inte handlar mycket resor kan resekontot ge besparingar då det minskar antalet fakturor att hantera. Administrering av en faktura kostar i genomsnitt ca 450 kr, så det finns mycket pengar att spara för alla företag.

  • Ja, förutom de vanliga resebyråerna kan resekontot användas vid bokning hos SJ, SAS, TPC, Hertz, Hotelzon och Malmö Aviation.

  • Swedbank Resekonto är kostnadsfritt.

  • @Work är American Express internetportal för företag där beslutsfattare eller administratörer kan logga in och ladda ner statistikrapporter över företagets inköp och resande. I dessa rapporter sammanställs all information om inköp som företaget gjort via American Express Corporate Card och Swedbank Resekonto.

  • Rapporterna kan användas för t ex uppföljning, budgetering och planering. Statistiken visar vilka kostnader företaget har haft för resor och representation. Man kan även få kostnaderna uppdelade per bransch, t ex flyg, hotell och hyrbil eller per leverantör.

  • Ansökan skickas till: American Express, BTA Kundservice, 106 82 Stockholm
    BTA Kundservice: 0771-29 53 80 (mån fre, 8.00-17.00)