Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies och hur du kan stänga av dem.

OK
Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Autogiro

Par på semester

Autogiro är det enklaste sättet att betala räkningar på. Återkommande räkningar som hyran, teleräkningen, tv-licensen och försäkringar är lämpliga att betala via autogiro. Med Autogiro sköter banken betalningen åt dig. Tjänsten är kostnadsfri.

Så här fungerar Autogiro

Du tecknar medgivande, det vill säga kommer överens med det företag du ska betala till, att betalningar ska dras via Autogiro. Betalningarna överförs automatiskt från ditt bankkonto på förfallodagen - på rätt dag och i rätt tid. Företaget aviserar dig om betalningen, vilket belopp som ska dras och vilket datum dragningen sker. Stämmer uppgifterna behöver du bara se till att det finns pengar på kontot. Skulle uppgifterna vara fel eller om du vill ändra på något, kan du själv ändra, ta bort eller stoppa en betalning i internetbanken. Om du inte har internetbanken kontaktar du företaget eller banken som hjälper till.

Hantera och Kontrollera Autogiron i internetbanken

Du går in under huvudmenyn Betala/Överföra och väljer där Autogiro. Välj sedan mellan Översikt Autogiro eller nytt medgivande. Här kan du själv hantera och kontrollera dina autogiron. Du kan lägga till och ta bort medgivanden samt ändra uppgifter. Du får en sammanställning med uppgift om dina medgivande, konto för betalning, status på medgivandet och kan när som helst stoppa en betalning. Du får också en historik på alla genomförda autogirobetalningar.

Tider att tänka på (Internetbanken)

  • Du kan ändra kontonummer i autogiromedgivandet fram till kl 16.30 för att det skall gälla från och med nästa bankdag.
  • Du kan stoppa, makulera eller aktivera en autogirobetalning fram till kl 22.30 för att det skall gälla från nästa bankdag.
  • Vid nytt autogiromedgivande gäller att det kan ta upp till 18 bankdagar att få svar från företaget och om inget svar kommer från företaget kommer BGC att makulera medgivandet. Du kommer att se information om detta på Översikten där statuskoden visar vad som gäller för medgivandet. Statuskoderna förklaras under Sidhjälp, under huvudmenyn Hjälp.

Så här skaffar du Autogiro

Via internetbanken kan du teckna nya autogiromedgivanden:

  • lägga in/ansöka om ett nytt autogiromedgivande elektroniskt, eller
  • göra en intresseanmälan, till de företag som inte kan ta emot medgivande elektroniskt.

Nya medgivanden kan också tecknas genom att kontakta:

  • Företaget som skickar räkningen till dig och be att få bli ansluten till Autogiro.
  • Ditt Bankkontor
Stäng Skriv ut