Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies och hur du kan stänga av dem.

OK
Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Om din säkerhetsdosa

Här kan du läsa information om hur du till exempel byter kod på din säkerhetsdosa eller vad kan göra om du får problem med dosan.

Säkerhetsdosan används både för identifiering när du loggar in och för att verkställa (signera) ett antal olika uppdrag inom internetbanken. Här kan du läsa vad du ska göra om det uppstår problem med dosan.

Behöver du byta kod på din säkerhetsdosa?

Om du är orolig för att någon obehörig har fått reda på din personliga kod till dosan bör du byta ut den. Hur du gör ser du i hjälpen på inloggningssidan till internetbanken. Se till att välja en kod som du lätt kommer ihåg, men som samtidigt inte är för enkel att lista ut.

Om din säkerhetsdosa skulle spärras/blockeras

Om tre felaktiga koder matas in i dosan, spärras/blockeras din dosa av säkerhetsskäl. Texten BLOCKERAD syns då i dosans display. OBS! Det är viktigt att du inte försöker trycka på dosans knappar då den blivit spärrad/blockerad. Dosan kan då bli totalblockerad vilket betyder att den ej kan användas mer utan måste bytas ut.

När dosan blivit spärrad/blockerad måste den spärrhävas/deblockeras för att du ska kunna använda den igen. Det kan du få hjälp med på ett bankkontor eller hos telefonbanken personlig service. Om du inte har tjänsten, kan du ansluta dig till denna på ditt bankkontor. Tjänsten är kostnadsfri. Obs! Fristående sparbanker kan ha avvikande tjänster/villkor. Hör med din bank vad som gäller för dig.

Behöver du byta batteri på dosan?

Gå då till närmaste bankkontor så byter de ut dosan till en ny.

Har du problem med displayen på säkerhetsdosan?

Om du får problem med texten i dosans display, gå till närmaste bankkontor så byter de ut dosan till en ny.

Stäng Skriv ut